How To Register Grab Driver In Malaysia - Updated 2024

How To Register Grab Driver In Malaysia - Updated 2024 Register as GrabCar driver and start earning with your car today! New applicants can now  register Grab Driver for entire Malaysia without having to visit to any  Grab GDC nor Grab Kiosk . With the current Skip-The-Line and online verification process, applicants may register directly via the form below and our assigned registration admins will assist you throughout your registration process. Account activation in  5-working-days   for applicants with existing PSV License (Teksi/Ehailing) and e-hailing panel insurance! Under the act of Ministry Of Transportation (MOT) in Malaysia, all registered Grab Drivers are required to have PSV license . However, for new applicants without PSV license, our admin will send guidelines on how to obtain PSV license in the shortest possible time. All new applicants are entitled to claim up to  RM400  from Grab. Which means Grab will reimburse all your regulation costs such as PSV license, JPJ

Pakej Pikul Grab - Cara Mudah Memohon Tebusan PSV, Puspakom Dan EVP Terkini(2019)

PAKEJ PIKUL BERSAMA GRAB #BERAT SAMA DIPIKUL (2020)

Tujuan post ini adalah untuk memudahkan pemandu Grab dalam proses menebus subsidi yang melibatkan PSV, Puspakom dan EVP dari Grab.

[12hb JULAI 2019] Harap maklum, Kementerian Pengangkutan telah bersetuju untuk melanjutkan tarikh luput untuk pemandu mendapat Lesen PSV sehingga 11hb Oktober 2019. Walaubagaimana pun, anda tidak patut TANGGUH lagi dan lengkapkan kursus PSV dan pemeriksaan kenderaan anda secepat mungkin. Submit dengan borang di bawah secepat mungkin untuk mendapatkan kredit percuma secara berperingkat dari RM100(Sebelum 30th September 2019). RM50 extra kalau pemandu ambil PSV di Sekolah Memandu (https://grabdrivermy.blogspot.com/2019/09/grab-partner-driving-institute.html)

Kepada yang belum faham apa itu PSV atau EVP. Baca post di bawah dahulu:

Kepada sesiapa yang dah faham post di atas, hanya nak submit resit yang berkenaan seperti Medical Check dan Puspakom . Sila submit melalui borang di bawah.

Admin akan uruskan permohonan EVP(E-Hailing Vehicle Permit) untuk anda jika anda submit Kad Lesen PSV asal dan Sijil Puspakom (Kereta melebihi 3-Tahun Sahaja). Kereta kurang dari 3-tahun submit Grant JPJ dan Kad Lesen PSV sahaja.

Resit Yang Diterima
Medical Claim = MAX RM20
PUSPAKOM = MAX RM70

Kepada pemandu yang telah berjaya submit resit dengan borang di atas. Anda hanya perlu menunggu notification/SMS dari Grab tentang Kursus Online PSV anda. Selepas anda telah berjaya mengikut langkah ditetapkan dan berjaya mendapat KAD LESEN PSV.  Submit semula dengan borang di bawah untuk memohon EVP Grab anda.

Mulai 1hb November 2019 hingga 31hb November 2019, rakan pemandu tidak perlu beratur di GDC/Kiosk untuk submit PSV. Upload PSV secara online melalui Borang Grab EVP di bawah:

Borang Pakej Pikul Grab & EVP (E-Hailing Vehicle Permit):

http://bit.ly/grabmy_evp

DOKUMEN DIPERLUKAN (CONTOH DALAM BORANG)

-GERAN JPJ KERETA (BUKAN INSURANCE COVERNOTE)
-RESIT MEDICAL CHECKUP
-LESEN PSV (BUKAN LESEN MEMANDU)
-SIJIL PUSPAKOM

PASTIKAN GAMBAR DAN BUTIRAN DIISI DENGAN TEPAT DAN JELAS. ADMIN TIDAK AKAN PROSES JIKA PERMOHONAN ANDA TIDAK TEPAT.

Lepas submit, anda TIDAK PERLU WhatsApp ke admin. Dokumen yang tak lengkap, admin akan WhatsApp/EMAIL anda kemudian. Pastikan nombor WhatsApp dan EMAIL di dalam borang adalah tepat. 

[PERHATIAN] Sekiranya anda telah mendapat KAD LESEN PSV atau LULUS PUSPAKOM. Sila SUBMIT SEMULA dengan borang di atas untuk memohon Grab EVP dan Claim Medical & Puspakom anda. Admin akan kemaskini untuk anda dalam sistem sebelum 11hb Oktober 2019

SOALAN LAZIM 

Grant JPJ Kereta saya disimpan bank. Macam mana saya nak dapatkan balik?
Cara paling mudah ialah pergi ke mana-mana cawangan JPJ untuk print semula dengan harga RM50. IC pemilik dan thumbprint diperlukan. Grant Photostate diterima juga.

Bolehkah saya update Lesen PSV / Sijil Puspakom di borang di atas selepas mendapat EMAIL UPDATE dari Grab?
Boleh. Anda boleh submit semula dokumen dengan borang yang sama. Admin akan kemaskini untuk anda.


Bolehkah saya submit resit dahulu tanpa lesen PSV?
Subsidi untuk PSV RM200 telah ditamatkan pada 31st May 2019. Pemandu yang belum mendaftar kursus sila rujuk pada langkah di atas untuk Kursus Online PSV.

Macam mana nak dapat EVP (E-Hailing Vehicle Permit)?
Selain dari claim dengan resit. Anda perlu submit (3) dokumen penting untuk mendapat EVP iaitu, GRANT KERETA, LESEN PSV, SIJIL PUSPAKOM(Kereta 3 tahun ke atas)

Adakah kereta saya perlu diperiksa PUSPAKOM?
Pemeriksaan PUSPAKOM adalah wajib jika kereta anda melebihi 3-tahun (mengikuti tarikh pendaftaran dalam GRANT)

Bila saya akan mendapat claim dari Grab?
Jika permohonan anda BERJAYA melalui borang di atas. Duit tebusan akan credit ke CASH WALLET anda dalam masa 10-14-Hari. Call 1300806688 sekiranya anda masih belum dapat claim di CASH WALLET.

Kenapa permohonan saya tidak diproses?
Sebab anda tidak mengikuti syarat dokumen yang ditulis dalam borang atau post ini.

Saya telah submit resit medical dan kursus sebelum ini, sekarang saya dah dapat KAD LESEN PSV / SIJIL PUSPAKOM. Boleh saya submit semula untuk permohonan EVP?
Boleh, submit dengan borang yang sama di atas. Admin akan check semula permohonan dan kemaskini untuk anda.

Saya sedang mengambil kursus ePSV dengan Grab. Apa perlu saya submit?
Anda perlu submit MEDICAL RESIT, GRANT KERETA dan SIJIL PUSPAKOM (Jika Diperlukan)

Saya telah hantar dokumen ke GDC / Kiosk / Aplikasi Grab Driver, tetapi saya masih tidak menerima sebarang update. Apa saya perlu buat?
Anda boleh submit semula semua dokumen yang berkaitan melalui borang di atas. Admin akan semak semula untuk anda. Sekiranya ada dokumen yang tidak lengkap, anda akan menerima email / WhatsApp.

___________________________________

Share post ini kepada kawan anda yang anda rasa memerlukan bantuan ini.

Untuk Maklumat Lanjut Berkenaan Grab PSV. Rujuk post di bawah.



Terima Kasih Dan Selamat Berjaya!
Admin, GRAB EVP

___________________________________

Minat mendaftar sebagai Grab Driver?Klik dan layari website di bawah untuk maklumat lanjut.







Comments